viernes, 30 de septiembre de 2016

Formación del Perfecto (Παρακείμενος)



Χρησιμοποιούμε Παρακείμενο για μια πράξη που έγινε στο παρελθόν και έχει τελειώσει την ώρα που μιλάμε αλλά έχει σημασία στο παρόν. Και για κάτι που έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν μέχρι σήμερα.

Έχω φάει. Δεν πεινάω καθόλου τώρα.
Έχω αλλάξει 5 δουλειές τα τελευταία 8 χρόνια.

Σχηματίζουμε τον Παρακείμενο με το ρήμα έχω στον Ενεστώτα και το τρίτο πρόσωπο του απλού Μέλλοντα.

Ενεργητική φωνή
Ενεστώτας                          Μέλλοντας                                         Παρακείμενος 
δένω                                     θα δέσω                                              έχω δέσει
                                              θα δέσεις                                            έχεις δέσει
                                              θα δέσει                                              έχει δέσει
                                                                                                           έχουμε δέσει
                                                                                                           έχετε δέσει
                                                                                                           έχουν δέσει
Άρνηση: δεν έχω δέσει


Λέξεις που πάνε με Παρακείμενο:
Από... (χτες/το πρωί/το 2010...), δεν .... ακόμα/η, ήδη, κιόλας, μέχρι τώρα, έως/ως τώρα, πια, ποτέ...; ποτέ δεν... εδώ και καιρό...

Παραδείγματα:
Από χτες το πρωί δεν έχω κλείσει μάτι!
Δεν του έχω πάρει ακόμα το δώρο που ήθελε.
Ο Κώστας έχει ήδη φύγει.
Είναι 23 χρονών και έχει κιόλας κάνει και μεταπτυχιακό!
Μέχρι τώρα έχουμε ταξιδέψει μόνο σ’ ένα ελληνικό νησί.
Έχω τελειώσει πια το διάβασμα.
Έχεις δει ποτέ ουράνιο τόξο;
Η φίλη μου η Άννα δεν έχει πάει ποτέ στο εξωτερικό.
Δεν έχω πάρει άδεια εδώ και πολύ καιρό!

Δεν χρησιμοποιούμε ποτέ Παρακείμενο με τις λέξεις:
Χθες, προχθές, πέρ(υ)σι, πρόπερσι, τον περασμένο μήνα/χρόνο, την περασμένη εβδομάδα.

Ασκήσεις
1.       .......................................... ήδη στη Βόρεια Αμερική αλλά τώρα θέλω να ταξιδέψω και στη Νότια. (ταξιδεύω)
2.       Νομίζω ότι ο Γιάννης δεν .......................................... ακόμη για το αεροδρόμιο. (ξεκινάω)
3.       Δεν .......................................... ποτέ τον θείο μου που ζει στην Αγγλία. (συναντώ)
8.       .......................................... πολλές φορές αυτό το βιβλίο. (διαβάζω)

No hay comentarios:

Publicar un comentario